In 2024 bestaat Equalis Gerechtsdeurwaarders 30 jaar. Dat stemt tot fierheid én tot reflectie. • Wat kunnen we als gerechtsdeurwaarders doen om er binnen 30 jaar nog te staan?
In 2024 bestaat Equalis Gerechtsdeurwaarders 30 jaar. Dat stemt tot fierheid én tot reflectie. • Wat kunnen we als gerechtsdeurwaarders doen om er binnen 30 jaar nog te staan?
Wat kunnen we als gerechtsdeurwaarders doen om er binnen 30 jaar nog te staan?
Hoe verdienen gerechtsdeurwaarders hun plaats of ‘license to operate’ in een samenleving
waar de strijd tegen armoede een terechte maatschappelijke bekommernis is?
En hoe kunnen we onze bijdrage in de strijd tegen armoede verzoenen met de optimalisatie
van onze dienstverlening naar onze klanten?
Deze reflectie heeft geleid tot Equalis’ Charter voor Ethisch & Efficiënt Invorderen, gebaseerd op 10 pijlers.
1. Wij beschouwen een wetsconforme aanpak van het invorderingsproces als een minimum, niet als een eindobjectief;
2. Wij staan voor respectvolle communicatie in mensentaal;
3. Wij staan voor complete transparantie in verband met schulden en bijhorende kosten;
4. Wij werken bemiddelingsgericht bij afbetalingsregelingen;
5. Of u nu schuldeiser of debiteur bent, uw privacy en gegevensbescherming is voor ons een hoogste goed;
6. Wij zijn aanspreekbaar voor uw mogelijke klachten;
7. Wij werken KPI-gedreven en zijn transparant over onze prestaties;
8. Wij gaan een publiek-private samenwerking met de OCMW’s aan;
9. Wij staan open voor samenwerking met universiteiten en hogescholen, zowel voor relevant wetenschappelijke onderzoek als voor opleiding van jong talent;
10. Wij gaan in dialoog met de stakeholders inzake armoedebestrijding en luisteren naar hun bekommernissen.
Wat deze pijlers voor ons betekent, kan u hierna lezen.
Wenst u hierop te reageren, dan kan u uw vragen, bemerkingen of suggesties richten naar charter@equalis.be
Een conformiteits- of compliance programma beoogt doorgaans een naleving van de wettelijke voorschriften te garanderen.
Wij beschouwen dit als een minimum, niet als een einddoel.
Dat wil zeggen dat wij verder willen gaan dan de wetgever voorschrijft, daar waar wij denken beter te kunnen handelen in het belang van onze schuldeisers en/of debiteuren.
Onze handelingen worden niet alleen tegen het licht gehouden van de bestaande wetgevingen maar ook van de deontologische codes en/of gebruiken praeter legem.
Terwijl het Gerechtelijk Wetboek de regels vastlegt voor een gerechtelijke invordering, proberen wij juist het stadium van de gerechtelijke invordering te vermijden.
In 2023 kon Equalis […%] van de haar toegekende invorderingen afhandelen via een minnelijk invorderingsproces. Dit bespaart de debiteur aanzienlijke gerechtelijke, invorderings- en/of beslagkosten.
Dit minnelijk invorderingsproces gebeurt thans volgens de bepalingen van Boek XIX WER “Schulden van de consument”. De regels die vanaf 1 september 2023 zijn vastgelegd voor de actoren in het invorderingsproces waren reeds jarenlang de gangbare praktijk bij Equalis.
Equalis gaat echter verder. Equalis hanteert de wettelijke leidraad voor minnelijke invorderingen niet alleen voor consumenten, maar ook voor kleine ondernemingen (eenmanszaken, VOF’s, …).
Bovendien zal Equalis, vooraleer een minnelijk invorderingsproces op te starten, een degelijk solvabiliteitsonderzoek voeren en de resultaten hiervan vooraf met de schuldeiser bespreken. Het resultaat van deze besprekingen kan de schuldeiser én de debiteur nutteloze invorderingskosten besparen.
Een gerechtsdeurwaarder bij Equalis is dus een rechtsactor die met de nodige empathie, efficiëntie, snelheid en transparantie op een proces-economische manier het invorderingsproces aanstuurt, waarbij het nodeloos doen oplopen van kosten wordt vermeden.
Wij kijken als gerechtsdeurwaarderskantoor ook verder dan de schuld zelf. Wij hebben immers een maatschappelijk belangrijke rol als gerechtsdeurwaarderskantoor en helpen mensen ook bij niet financiële problemen door hen door te verwijzen naar diensten/personen die hen kunnen helpen bij specifieke niet geld gerelateerde problemen (bv. drugs gerelateerde opvang).
Equalis Gerechtsdeurwaarders staat voor respectvolle communicatie in mensentaal.
Als gerechtsdeurwaarders begrijpen wij immers de gevoeligheid en impact van onze communicaties en streven wij ernaar om op een begrijpelijke en respectvolle manier te communiceren met alle betrokken partijen.
Dit past in ons voortdurende streven naar een gerechtsdeurwaarderspraktijk die niet alleen juridisch correct is, maar ook empathisch en begrijpelijk handelt voor alle betrokkenen. Daarom engageren wij ons tot:
1.) Aanspreekbaarheid: Door onze huisbezoeken zijn we vaak het eerste aanspreekpunt voor burgers of gezinnen in probleemsituaties die vaak verder reiken dan een schuldenprobleem. Met respect voor eenieders privacy, zijn wij aanspreekbaar en kunnen wij betrokkenen desgevallend doorverwijzen naar de juiste hulpverleners.
2.) Toegankelijke Taal: Wij streven naar het communiceren in begrijpelijke taal en naar het vermijden van onnodig complex jargon in ons taalgebruik. Wij willen dat onze boodschappen helder en toegankelijk zijn voor alle betrokken partijen, ongeacht hun achtergrond of kennisniveau.
3.) Empathie en Respect: Wij begrijpen dat incasso’s en/of gerechtelijke procedures vaak gepaard gaan met stressvolle
omstandigheden. Daarom zullen wij empathie tonen in onze communicaties en dit om een menselijke benadering te waarborgen. In al onze interacties zullen wij respect tonen voor de emoties en situaties van de betrokken personen.
4.) Open Dialoog: Wij moedigen een open dialoog aan en zijn bereid om vragen te beantwoorden en verduidelijkingen
te bieden. Ons doel is om misverstanden te voorkomen en transparantie te bevorderen in al onze
communicaties, zodat betrokkenen volledig en correct geïnformeerd zijn over de situatie.
Wij moedigen alle betrokkenen trouwens aan om ons te wijzen op ons taalgebruik en
communicaties. Als we dit beter kunnen doen, laat het ons weten via charter@equalis.be
5.) Tijdige Communicatie: Wij streven ernaar om informatie tijdig te geven, waardoor betrokkenen voldoende tijd hebben om te reageren en stappen te ondernemen indien nodig. Hierbij zullen wij rekening houden met redelijke termijnen en deadlines.
6.) Nauwkeurigheden: Wij erkennen het belang van nauwkeurigheid. Indien er onjuistheden in onze communicaties worden vastgesteld, zullen wij deze onmiddellijk corrigeren en recht zetten.
Equalis Gerechtsdeurwaarders hecht het grootste belang aan openheid en eerlijkheid in haar dienstverlening.
Met het oog op het opbouwen en/of het bestendigen van vertrouwen tussen ons kantoor en onze cliënten, engageren wij ons tot complete transparantie inzake onze kosten en erelonen. Dit om te verzekeren dat alle betrokken partijen volledig geïnformeerd zijn over de financiële aspecten van onze dienstverlening.
Daarom engageren wij ons tot:
1.) Duidelijke Tariefstructuur: Wij zullen een heldere en begrijpelijke tariefstructuur hanteren, waarin de verschillende kostenposten en erelonen duidelijk worden uiteengezet. Deze informatie zal vooraf beschikbaar zijn en op verzoek aan cliënten worden verstrekt.
2.) Schriftelijke Kostenramingen: Bij aanvang van een opdracht zullen wij, indien mogelijk, een schriftelijke kostenraming verstrekken. Hierin zullen de te verwachten kosten en erelonen worden gespecificeerd, zodat cliënten vooraf een duidelijk beeld hebben van de financiële implicaties.
3.) Periodieke Updates: Tijdens de uitvoering van opdrachten zullen wij periodiek updates verstrekken over de opgebouwde kosten. Cliënten worden actief geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de financiële situatie, en er zal ruimte zijn voor vragen en verduidelijking.
4.) Transparantie bij Bijkomende Kosten: In geval van bijkomende kosten, zoals gerechtskosten of andere onvoorziene uitgaven, zullen wij cliënten onmiddellijk informeren over de aard en omvang van deze kosten. Er zullen geen verborgen kosten zijn, en alles zal transparant worden gecommuniceerd.
5.) Duidelijke Facturatie: Onze facturen zullen helder en begrijpelijk zijn, waarbij alle kostenposten gespecificeerd worden. Cliënten hebben het recht om vragen te stellen over de facturatie, en wij zullen hier transparant en tijdig op reageren.
Mensen die amper de eindjes aan elkaar kunnen knopen raken vaak verzeild in een netwerk van schulden en zien doorheen de bomen het bos niet meer: Schulden stapelen zich op, gerechtskosten stijgen evenredig en staan vaak niet meer in verhouding tot de oorspronkelijke schulden enz..
Voor deze mensen werd “Equalis Mediation” in het leven geroepen. Daarbij wordt aan de betreffende schuldenaar gevraagd zijn financiële toestand voor te leggen (inkomsten en schulden) dewelke wordt opgenomen in een door alle partijen ondertekend document.
Op basis van deze gegevens wordt dan in samenspraak met de schuldenaar door Equalis één gezamenlijk afbetalingsplan voor alle schuldeisers opgemaakt. Equalis contacteert vervolgens alle schuldeisers en zal deze, met behulp van speciaal voor Equalis ontwikkelde software, de afgesproken aflossingen betalen.
Op deze manier, een soort van minnelijke collectieve schuldenregeling, worden alle schulden beetje bij beetje afgelost, worden extra kosten vermeden en kan de schuldenaar alsnog een menselijk bestaan leiden.
Het waarborgen van het vertrouwen vanwege zowel schuldeisers als debiteuren is voor Equalis Gerechtsdeurwaarders een prioriteit.
Equalis Gerechtsdeurwaarders engageert zich derhalve om de privacy en de gegevens van alle betrokken partijen te beschermen, conform de Belgische en Europese regelgevingen terzake.
Daarom engageren wij ons tot:
1.) Transparantie: We betrachten steeds volledige transparantie over de manier waarop we persoonsgegevens verwerken, inclusief het doel van de verwerking en de wettelijke basis ervoor. Eventuele wijzigingen in ons privacybeleid zullen tijdig en duidelijk aan schuldeisers of debiteuren worden gecommuniceerd.
2.) Minimale gegevensverwerking: We verzamelen en verwerken enkel persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van onze wettelijke taken of opdrachten als gerechtsdeurwaarderskantoor. De verzamelde gegevens zullen relevant zijn en beperkt blijven tot wat strikt noodzakelijk is
3.) Beveiliging: Passende technische en organisatorische maatregelen zullen worden genomen om de veiligheid en vertrouwelijkheid van persoonsgegevens te waarborgen. Hierbij nemen we maatregelen tegen ongeoorloofde toegang, openbaarmaking, wijziging en vernietiging van gegevens.
4.) Beperkt gebruik: Persoonsgegevens zullen uitsluitend worden verwerkt voor de doeleinden waarvoor ze zijn verzameld en in overeenstemming zijn met de wet.
5.) Bewaartermijn: We bewaren persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor het doel van de verwerking, tenzij een langere bewaartermijn wettelijk vereist is.
6.) Rechten van betrokkenen: De rechten van betrokkenen met betrekking tot hun persoonsgegevens zullen volledig worden erkend en gerespecteerd. Wij zullen volledige medewerking verlenen bij het uitoefenen van deze rechten, waaronder het recht op inzage, rectificatie, gegevenswissing en bezwaar.
7.) Datalekken: In het uitzonderlijk geval van een datalek zullen we onmiddellijk de nodige stappen ondernemen om het incident te onderzoeken, corrigerende maatregelen te nemen en de betrokkenen en de bevoegde autoriteiten tijdig te informeren, conform de geldende wettelijke vereisten.
Klachten zien als we opportuniteiten om onze dienstverlening nog te verbeteren.
Equalis Gerechtsdeurwaarders erkent hierbij het belang van een transparante en toegankelijke klachtenprocedure.
Of u nu klant of debiteur bent, ons doel is om op een professionele en ethische wijze met u samen te werken, waarbij we uw belangen respecteren en behartigen. Mocht u echter onverhoopt niet tevreden zijn met onze dienstverlening, dan stellen wij alles in het werk om uw klacht op een snelle en constructieve manier af te handelen.
Daarom engageren wij ons tot:
1.) Toegankelijkheid: Wij streven ernaar om een klachtenprocedure aan te bieden die voor iedereen toegankelijk is. Klanten, schuldeisers en debiteuren kunnen op verschillende manieren contact met ons opnemen om hun klachten kenbaar te maken, zoals per e-mail (ombuds@equalis.be) , schriftelijk, of telefonisch.
2.) Snelle Reactie: Na ontvangst van uw klacht zullen wij ons inspannen om zo spoedig mogelijk, en uiterlijk binnen [specifieke termijn, bijvoorbeeld 10 werkdagen], te reageren. Onze reactie zal duidelijkheid verschaffen over de stappen die wij ondernemen om uw klacht te onderzoeken en op te lossen.
3.) Grondig Onderzoek: Elke klacht wordt ernstig genomen, en we zullen een grondig onderzoek instellen om de aard van de klacht volledig te begrijpen. Indien nodig zullen wij aanvullende informatie opvragen om een goed beeld te krijgen.
4.) Open Communicatie: Wij hechten waarde aan open communicatie gedurende het klachtenproces. U wordt op de hoogte gehouden van de voortgang en ontvangt tijdig informatie over de genomen maatregelen om de klacht op te lossen.
5.) Vertrouwelijkheid: Uw klacht wordt strikt vertrouwelijk behandeld. Alleen de personen die betrokken zijn bij de afhandeling van de klacht zullen toegang hebben tot de verstrekte informatie.
Meten is weten en daarom werken wij KPI-gedreven.
Volgende KPI’s worden actief en periodiek opgevolgd bij Equalis. De KPI’s worden besproken in een maandelijks directiemeeting waarbij aandacht wordt besteed aan mogelijke opportuniteiten voor verbetering.
Een aantal van deze KPI’s worden eveneens getoond op onze website.
1. Tijdige invordering: Gemiddelde tijd die nodig is om een schuld te innen.
2. Klanttevredenheid: Klanttevredenheidsscores na de invorderingsprocedure.
3. Klachten: Aantal klachten ontvangen van schuldenaren.
4. Percentage incasso’s dat minnelijk wordt opgelost.
5. Percentage van succesvolle invorderingen ten opzichte van het totale aantal dossiers.
6. Aantal stappen (zoals herinneringen, aanmaningen) dat nodig is voor een succesvolle invordering.
7. Totale geïnde bedragen vergeleken met het totaal aan openstaande schulden.
8. Kosten van de invorderingsprocedure ten opzichte van de geïnde bedragen.
9. Terugvalpercentage: Percentage van dossiers waarin een terugbetalingsovereenkomst is bereikt maar waarbij schuldenaar later weer in gebreke blijft.
10. Responspercentage op correspondentie van schuldenaren
Een publiek-private samenwerking tussen OCMW ’s en gerechtsdeurwaarders ambieert een holistische én mensgerichte samenwerking waarbij mensen met overmatige schulden en andere armoede-uitdagingen niet alleen juridisch worden aangepakt/begeleid, maar waarbij ze ook een betere toegang krijgen tot de nodige sociale bijstand. Een EN/EN (juridisch én sociaal) in plaats van een OF/OF (juridisch of sociaal) aanpak.
Gerechtsdeurwaarders dienen mensen in moeilijkheden “bij de hand” te nemen, te informeren en hen te verrijken in o.a. juridische kennis en sociale bijstand waarbij een goede samenwerking tussen OCMW’s en gerechtsdeurwaarders onontbeerlijk is.
Dit kan leiden tot volgende voordelen:
1. mogelijks optimalere schuldafbetalingsplannen,
2. beter voorkomen van beslagleggingen, uithuiszettingen en/of immense verhogingen van schulden (het detecteren van problemen in een vroeg stadium),
3. snellere verwijzingen naar sociale diensten, en,
4. mogelijke uitwisseling van beste praktijken met “wederzijdse bestuiving” van kennis en inzichten.
Zo’n publiek-private samenwerking leidt tot een effectievere strijd tegen armoede. Niet iedereen is immers opgegroeid met evenveel kansen en mogelijkheden. Een goede samenwerking tussen OCMW’s en gerechtsdeurwaarders verhoogt aanzienlijk de kansen van iemand met een “schulden” problematiek binnen de maatschappij
Daarom ondertekende Equalis Gerechtsdeurwaarders op 15 maart 2018 een protocol met het OCMW Antwerpen waarbij Equalis Gerechtsdeurwaarders door het OCMW in kennis wordt gesteld welke personen bij hun diensten cliënt zijn. Deze kennisgevingen worden automatisch ingelezen en aan de partijfiche van de desbetreffende personen gelinkt. Als een nieuw dossier ontvangen wordt met betrekking tot deze schuldenaren, dan neemt Equalis Gerechtsdeurwaarders in eerste instantie contact op met de aangeduide contactpersoon binnen het OCMW om tot een aanvaardbare regeling te komen. Conform het protocol wordt elke actie vanwege Equalis Gerechtsdeurwaarders opgeschort om het OCMW toe te laten in overleg te treden met haar cliënt en een oplossing uit te werken.
Equalis Gerechtsdeurwaarders is eveneens aangesloten op het communicatieplatform CPC van de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders. Dit platform centraliseert over België de OCMW’s en alle andere schuldhulpverleningsdiensten. Op die manier wordt Equalis Gerechtsdeurwaarders in kennis gesteld van debiteuren die beroep doen op een schuldhulpverleningsinstelling.
Equalis Gerechtsdeurwaarders is vragende partij om een publiek-private samenwerking met de universiteiten op te starten. Focus van deze samenwerking is om samen te onderzoeken en elkaar te inspireren hoe de strijd tegen armoede effectiever kan gebeuren.
Equalis Gerechtsdeurwaarders heeft verschillende rechtsfaculteiten aangeschreven en haar diensten aangeboden om:
1.) als klankbord uit de praktijk te dienen voor wetenschappelijk onderzoek;
2.) masterproeven van studenten mee te begeleiden;
3.) praktijk- en/of zomerstages aan te bieden aan de rechtsstudenten;
4.) hen uit te nodigen om een assessment te doen van de incassoprocedures van Equalis.
De samenwerking gebeurt uiteraard met oog voor de academische vrijheid van de universiteit en de commerciële vrijheid van het gerechtsdeurwaarderskantoor. Maar we geloven sterk dat een constructieve kritische dialoog tussen de academische wereld en de praktijk voor beiden verrijkend kan zijn.
Equalis Gerechtsdeurwaarders leeft niet op een eiland en de wereld staat niet stil.
Verschillende stakeholders kijken kritisch naar de actoren van wat zij “de schuldenindustrie” noemen.
Als toonaangevend gerechtsdeurwaarderskantoor schuwen wij deze kritiek niet. Het zet ons aan tot reflectie over wat we beter kunnen doen, voor onze klanten en voor de maatschappij waarin we opereren.
Een constructieve dialoog, wars van dogmatische instellingen en/of corporatistische belangen, kan leiden tot wederzijdse kruisbestuivingen en bijkomende inzichten voor de strijd tegen armoede.
Wenst u deze dialoog met ons aan te gaan, stuur dan een bericht naar charter@equalis.be.
** *
Omdat we openstaan voor dialoog met het oog op een continue verbetering van onze dienstverlening mag u Equalis’ charter voor ethisch & efficiënt invorderen eveneens beschouwen als ons charter 1.0.
Mede dankzij de dialoog met onze stakeholders, zullen we onszelf op geregelde tijdstippen afvragen hoe we onze maatschappelijke rol nog beter kunnen invullen wat kan leiden tot ons charter 2.0 en volgende.
© 2024 Equalis